Готуємо гірські лижі разом з TOKO
Воски (мазі, мастила) для підготовки гірських лиж розроблені компанією ТОКО, Німеччина.
Компанія розробила і випустила свої перші воски для лиж в 1933 році. Основним напрямком стало виготовлення та тестування лижної мастила, і виробництво інструментів для підготовки лиж. Воски ТОКО тепер користуються відмінною репутацією серед лижників і сноубордістов.'
Майстри лижного сервісу магазину "AlAnTUR", використовуючи інструменти і матеріали світового лідера TOKO, завжди готові допомогти вам з ремонтом і сервісом.
І ось як це робиться ...
2002 році компанія увійшла до складу групи Mammut. З 2003 року компанія відкрила провадження лижних рукавиць.
На Зимовій Олімпіаді 2002 року новітня розробка компанії - TOKO HelX (Токо Хеликс) здійснила справжню сенсацію. Спортсмени, які виступали на ній, здобули цілий ряд незаперечних перемог. Досвід повторився і на наступних змаганнях Кубка світу. Токо Хеликс - це рідка мастило на основі фтортеломеров. Засіб з високою концентрацією фтору - досить одного дуже тонкого нанесення для отримання максимального результату. SportLine Grip Spray - інноваційна мазь. Тепер на підготовку ковзної поверхні йдуть лічені хвилини, і у вас залишається багато часу для катання. Основний принцип нової серії - революційна розробка складу мастила, який адаптується до будь-яких температурних змін і стану снігу.
У 2009 році виробництво всіх восків і засобів по догляду за одягом було перенесено до Швейцарії. 100% зроблено в Швейцарії як і раніше гарантується.
А тепер перейдемо до практичного застосування.
Як зробити свій сноуборд або гірські лижі швидше, більш слухняним і як налаштувати спорядження під себе?
Як заточити канти?
Точка кантів з боку бази.
Виконується на нових лижах або після шліфування бази. Для цього існують і хитрі пристосування (загальна назва, що використовується в побуті - канторези) для заточки, наприклад TOKO Multi Base File Control з можливістю регулювання кута заточування, існують також металеві напрямні, які забезпечують незмінність кута нахилу напилка до канта (випускаються з кутами 0,5 - 1 - 1,5)
1. Для того, щоб було добре видно результати вашої праці, фломастером закрашуєте канти з боку ковзної поверхні. Краще використовувати товстий спиртової маркер - він не стирається рукою, а тільки сточується напилком, природно - разом з кантом. Після десятка заточених пар лиж ви зможете легко контролювати результати заточування і без зафарбовування, а поки - намастіть чорніше.
Власне, сам процес простий: кладете напилок на базу і точите довгими плавними рухами по напрямку "до себе" до тих пір, поки по--перше не сточатся чорнило фломастера, по-друге канти не стануть однаково матовими по всій довжині, але не сточують ковзаючу поверхню Заточка кантів з боку бічної поверхні лижі під будь-який необхідний кут Виконується приблизно раз в три дні, якщо сніг м'який і мало не кожен день, якщо лід жорсткий а катання інтенсивне.
Якщо сніг м'який - то начебто навіщо точити? Щоб не шліфувати зайвий раз, оскільки в снігу пилу і бруду вистачає, і канти скругляются навіть якщо не стрибати по камінню і не кататися по льоду. Якщо довго не точити - потім канти можуть виявитися настільки сильно завалені, що їх доведеться інтенсивно сточувати на машині, щоб повернути їм колишню гостроту.
Потрібно куточок (на малюнку - отфрезерований під кут 92 градусів, що забезпечує кут заточки 88 градусів), хороший плоский напилок, затиск або струбцина. Звичайно, всі ці інструменти - і затискачі, і напилки всіх розмірів, і куточки з кутами 86 - 90 градусів, і набори напрямних - випускаються будь-якої поважаючої себе компанією, і TOKO не виняток.
Притискуєте до куточка напилок і в напрямку "на себе" точите канти з боку бічних поверхонь лижі, щільно притискаючи куточок до бази. Для наочності результатів роботи, особливо якщо канти раніше були заточені під прямий кут, також має сенс зафарбувати їх чорним фломастером, тепер уже з боків лижі.
Після того, як канти стали гострими по всій довжині лижі (точніше, від точки дотику шкарпеток складених база до бази лиж до точки дотику їх п'ят) необхідно зняти дрібні задирки і шорсткості. Є спеціальні пристосування і у ТOКО- алмазні напилки (diamond file) різної шорсткості, наприклад, або "гумовий камінь" (Edge Grinder Rubber), що представляє собою сплав гуми і абразивного порошку. З боку бази можна легенько притиснути це пристосування по черзі до кожного з кантів і м'яко їх обробити. А з боку бічної поверхні - можна затиснути цей інструмент за допомогою куточка і затиску так само, як і напилок при точці лижі, і пройтися по кантам. Після такої обробки канти повинні залишитися гострими, але не шорсткими.
До речі, за допомогою diamond file потрібно видалити задирки перед тим, як підточувати лижі в горах. Справа в тому, що після удару об камінь задирки може бути настільки міцною, що напилок її не візьме. А diamond file в цьому випадку може допомогти згладити загартовані при ударі задирки перед тим, як підточити канти напилком.
Безумовно, я не згадав про масу інструментів - про щітках для розтирання мазей, про підбір мазей, не перерахував весь асортимент приладдя. А для того, що познайомитися з мінімально необхідними інструментами і матеріалами, цієї статті, мабуть, досить.
Навіщо потрібні мазі?
По-перше, для поліпшення ковзання. Гірські лижі та сноуборди спочатку відрізняються якістю ковзної поверхні, яка характеризується міцністю, здатністю до ковзання і здатність вбирати мазь. Звичайно, якщо ви не економили на купівлі спорядження, то, швидше за все, ці характеристики тим вище, чим вище ціна. Однак це не означає, що якщо ви відвалили 500-700 доларів за дошку, то вона буде завжди «їздити сама».
З упевненістю можна сказати, що за інших рівних умов дошка з обробленою на потрібну температуру ковзаючою поверхнею і гострими кантами буде швидше і «гостріше».
По-друге, мазь створює на ковзної поверхні захисний шар, що перешкоджає налипання бруду, а деякі тверді сорти здатні захистити навіть від дрібних подряпин.
Як вибрати мазь?
При виборі мазі потрібно враховувати наступні фактори:
1. Температурний діапазон. На упаковці завжди вказаний температурний діапазон, в якому найкраще працює дана мазь. Зазвичай він досить широкий, в основному, виділяють три діапазони: від наднизьких до низьких (приблизно до -11 або -8 градусів за Цельсієм і, відповідно, дуже жорсткий сніг), далі середні температури (від -10 до -4 або навіть до 0 градусів - нормальний сніг) і високі температури (може коливатися від -5 до +5 градусів за Цельсієм - на вологий сніг).
Можна зустріти спрощене поділ на «низькотемпературну», «універсальну» і «вологу». В ідеалі потрібно мати все, тим більше що у продажу є набори невеликих брусків по 60 грамів, що охоплюють всі температури (при яких можливо кататися, природно!). Деякі допитливі цікавляться: а температура чого вказана на упаковці - повітря або снігу? Чи не мучтеся. Температури повітря і снігу починають істотно відрізнятися тільки при плюсовій температурі повітря. Але і в цьому випадку мазь на вологий сніг працює ідеально.
2. Зміст різних спеціальних добавок, що поліпшують властивості мазі. Про їх наявність скаже насамперед ціна! Наприклад, мазі з додаванням графіту або фтору (з позначками на упаковці graphite і fluoro відповідно) краще, але і дорожче звичайних.
3. Не плутайте мазь і різні так звані «прискорювачі» - speed enhanser Вони не замінюють мазь, а працюють разом з нею, наносяться дуже просто, поверх шару мазі. Виготовляються у вигляді пудри.
Як нанести мазь?
Для цього, крім мазі, яка буде наноситися, знадобляться: очищувач поверхні, щітка, праска, скребок для видалення надлишків мазі, знову щітка.
Вся процедура повинна проводитися при кімнатній температурі, в провітрюваному приміщенні.
Звичайно, на ковзної поверхні повинні бути відсутні подряпини і задираки. Поверхня очищається від бруду і залишків мазі за допомогою щітки, потім спеціального очищувача і чистої сухої ганчірки. Профі з канадської фірми KUUSport рекомендують перед нанесенням мазі додати поверхні структуру. Робиться це твердої щіткою (чим твердіше ковзаюча поверхня, тим твердіше щітка) наступним чином: на холодний сніг - поздовжніми, з силою, рухами щіткою від носа до хвоста, на вологий сніг - рухами хрест-навхрест від канта до канту під кутом 45 градусів або гостріше. Те ж саме слід зробити вже після нанесення мазі, але більш м'якою щіткою або з набагато меншим зусиллям, щоб «відкрити структуру». Це підвищує ефективність роботи мазі.
Розігріваємо праска. Є, звичайно, спеціальні Waxing Iron'и (в тому числі і з автоматичним регулюванням температури). Температуру праски можна підібрати подивившись на упаковку з (парафіном). Упріть брусок мазі в розігрітий праска над дошкою і рівномірно нанесіть краплі мазі на ковзну поверхню, потім вже самим праскою розподіліть їх тонким шаром по всій поверхні, обробляючи по 1/4 або 1/3 всієї ковзної поверхні за один прийом.
Не захоплюйтеся «прасуванням» дошки, особливо якщо праска виявився занадто гарячим, це може привести до псування матеріалу ковзної поверхні! Залиште дошку остигати і вбирати мазь на 20-30 хвилин. Потім візьміть скребок - він може бути з пластику або стали, трикутним або прямокутним - закріпіть сноуборд або лижі в тески і безжально видаліть всі надлишки мазі до самої ковзної поверхні поздовжніми рухами від носа до хвоста.
Надлишки мазі будуть у вигляді легкої стружки сипатися вам під ноги, тому заздалегідь потурбуйтеся про те, як все це прибирати. Канти також повинні стати абсолютно чистими. Усе! Ні, не все - не забудьте «відкрити структуру»!
Про витрату мазі. Можливо, що перший раз-другий ви перерасходуете мазь - це буде помітно по кількості тієї самої знятої стружки, але з набуттям навичок вам буде вистачати грамів 10-15 на середню дошку. При щоденному, інтенсивному катанні процедуру можна повторювати через 2-3 дня. Так що не лякайтеся ціни на мазі, вони витрачаються дуже економно.
У нашому магазині працює майстерня з ремонту і догляду за лижами.