Характеристики лиж
Основні характеристики лиж і параметри впливають на катання: довжина, ширина, жорсткість, геометрія лиж.
Класифікація лиж.
Які бувають характеристики лиж і на що вони впливають при катанні?
Основні характеристики лиж
- довжина (ростовка)
- ширина
- жорсткість (середня, статична / динамічна)
- розподіл твердості по довжині лижі
- торсіонна жорсткість (жорсткість на скручування)
- геометрія (глибина бічного вирізу, радіус бічного вирізу, закон (форма) бічного вирізу)
- ширина талії (ширина лижі під черевиком)
- довжина носка (відстань від переднього кріплення до носка лижі)
- вібраційна характеристика (здатність лижі поглинати вібрації)
- ударопоглащеніе
Довжина лиж
Більш довга лижа:
стабільніше на швидкості (при плоскому веденні лиж)
більше момент інерції - краще стабілізують становище корпусу
легше скидати швидкість (велика довжина канта)
краще йдуть по цілині (глибокому снігу)
Більш коротка лижа:
Легше повертати (більш верткі)
Краще кататися на коротких схилах (встигнеш зробити більше поворотів)
Краще на льоду (більше питомий тиск на кант - краще зарізаються в лід)
Краще на буграх (більш верткі)
Легше за вагою
Ширина лиж
Більш вузька лижа:
краще на льоду (в межі - коник)
краще на буграх
більш "живі" і повороткі
легші за вагою
Ширша лижа:
краще йде по глибокому снігу / цілині
вище стабільність на швидкості (на рівному схилі)
вище стійкість (впевненість)
Жорсткість лижі:
Більш м'яка лижа:
- починає правильно працювати (прогинатися по дузі) з менших швидкостей
- краще аммортізірует нерівний рельєф
- правильно сконструйовані м'які лижі краще тримають на льоду (при веденні лиж на кантах)
- краще йде по цілині (м'якому снігу)
Більш жорстка лижа:
- більш імпульсні - більш потужне катання, потужна перекидання з повороту в поворот
- краще тримають на льоду (при поперечному прослизанні канта)
Жорсткість лижі відносна - залежить від ваги і зростання лижника, фізичної підготовки та агресивності катання.
Розподіл жорсткості лижі по довжині. Динамічна жорсткість:
Впливає на поведінку лиж при катанні і на призначення (спеціалізацію) лиж.
Наприклад, дозволяє:
- краще поглинати нерівності рельєфу, удари об горби (при більш м'якому шкарпетці)
- краще вести себе на фрирайде (краще повертати на кант на малій швидкості і в цілині на спеціальному - м'якому заднику)
- правильно вести себе на тих чи інших змаганнях (слалом, слалом-гігант, могул, скіер-крос, фристайл Нової школи, тощо)
Торсіонна жорсткість лижі (жорсткість на скручування):
Менша торсіонна жорсткість:
- полегшує катання на малих швидкостях (автоматична розкантовка носка і задника)
- краще прощає помилки при катанні
Недолік:
При занадто низькою торсіонної жорсткості лижі гірше тримають на льоду.
В даний час однієї з найбільш важливих (якщо не найважливішою) характеристик карвінгових лиж є розподіл торсіонної жорсткості по довжині лижі. Правильне - гладке (без стрибків і неоднорідностей) розподіл торсіонної жорсткості допомагає лижам краще зарізатися в карвінговий поворот і як правило відрізняє хороші карвинговие лижі від поганих.
Геометрія брехні
На Інфоблоки і в каталогах як правило є наступна інформація:
- 140 - ростовка лижі в см
- 110/73/99 - проміри лижі в мм: ширина носка, талії і задника відповідно.
- 11,7 - радіус бічного вирізу в м.
Останні дві величини, тобто проміри і радіус бічного вирізу, визначає так звану "геометрію" лижі.
Радіус бічного вирізу вимірюється за спеціальною методикою, і по ньому можна судити про здатність лиж до Карвінгові повороту.
Чим більше бічний виріз (менше радіус бічного вирізу) - тим більше лижа прагне йти по дузі і отже дозволяє краще контролювати швидкість при Карвінгові катанні.
Чим менше бічний виріз (більше радіус повороту) - тим більше лижа прагне йти прямо, отже дозволяє більш швидкісне катання.
Лижі з великим (глибоким) бічним вирізом (малим радіусом бічного вирізу):
- Легше входять в поворот
- Краще тримають на льоду і на крутому схилі (при веденні лиж на кантах)
- Гірше тримають на льоду (при бічному ковзанні канта)
- Гірше йдуть по горбах і нерівностей
Чим менше ростовка лижі, при одних і тих же промірах, тим більше круто лижа здатна повертати при Карвінгові катанні.
Важливо розуміти, що радіус повороту визначається не тільки радіусом бічного вирізу, а й іншими властивостями лиж (зокрема поздовжнім і торсійним розподілом жорсткості). Чим більшою мірою лижа повертає за рахунок геометрії, тим гірше здатність змінювати радіус повороту без бокового ковзання кантів лижі, тобто нижче керованість при Карвінгові катанні. У цьому пояснення, чому компанія Salomon, приводячи радіус бічного вирізу в Інфоблоки лижі, ніколи не робила на нього упору при підборі лиж. Хороша лижа повинна відмінно повертати в широкому діапазоні радіусів і мати можливість швидко і ефективно їх міняти.
Ширина талії (ширина лижі під черевиком):
Чим уже талія, тим вище швидкість перекантовки (легше вхід в поворот) і керованість, чим ширше - тим краще лижа поводиться в глибокому снігу.
Довжина носка (відстань від переднього кріплення до носка лижі):
Велика довжина носка - краще поведінку в глибокому снігу, лижа краще спливає в цілині
Менше довжина носка - більш легкий і швидкий вхід в поворот
Вібраційна характеристика:
Визначає поведінку лижі на високих швидкостях. Чим краще поглинаються вібрації (високочастотні коливання), тим краще (точніше) лижа йде по дузі, тим краще тримає на льоду (кант краще врізається в лід), тим краще (стабільніше) лижа поводиться на великих швидкостях.
Діапазон робочих швидкостей лижі (діапазон швидкостей, при якому лижа правильно (задовільно) йде по дузі).
Знизу обмежуються жорсткістю лижі, а зверху - вібраційної характеристикою лижі.
Чим ширше діапазон робочих швидкостей, тим краще і універсальніше лижа.
Ударопоглащеніе:
Здатність лижі поглинати удари, що виникають при наїзді на нерівності (горби). Якщо зігнувшись від удару лижа швидко повертається у вихідне положення, то поліпшується керованість лижею (збільшується динамічна довжина контакту канта зі снігом і лижа швидше готова для виконання наступного повороту). Фільтрація цих коливань дозволяє лижникові менше відчувати нерівності рельєфу - коливання амортизуються не доходячи до ніг лижника.
Класифікація лиж
Класифікація по ідеї конструкції:
- Класичні (лижі з порівняно малим бічним вирізом, що характеризуються більшою жорсткістю і класичною (альпійською) постановкою кріплення)
- Карвінгові (лижі з порівняно великим бічним вирізом, що характеризуються меншою жорсткістю і класичною (альпійською або близькою до альпійської) постановкою кріплення)
- скіборди (або сноублейди) сверхкороткие карвинговие лижі довжиною зазвичай до 1 м.
"Класичні" лижі (або лижі з малим бічним вирізом) можна було розділити на:
- спортивні
- туристичні
Спортивні в свою чергу ділилися на лижі:
-для слалому (вужчі, легені, жорсткі / пружні, з жорсткою зоною перед кріпленням, з більш передній постановкою кріплення)
-для слалому-гіганта (більш універсальні, довгі, часто більш м'які і з більш широким задником)
-для могула (для катання по горбах - вузькі і м'якші, особливо в зоні перед кріпленням для гасіння ударів об горби, при досить, проте, жорсткому заднику.)
-спеціальні, наприклад для швидкісних дисциплін (супергігант, швидкісний спуск)
Туристичні умовно можна було розділити на:
- любітельскіе (для "чайників")
- для експертів (спеціальні - для катання по цілині, тощо)
В даний час "класичні" практично віджили свій вік - схожі по геометрії лижі залишилися може бути тільки в могуле і в класичних швидкісних дисциплінах.
Сучасні лижі по своєму застосуванню можна класифікувати наступним чином:
- Рейсінг - спортивні лижі для участі в змаганнях, для спеціального слалому, слалому-гіганта, супер-гіганта і швидкісного спуску) - наприклад Salomon Equipe 3V race.
- Скіер-крос (скі-крос по ФІС) - гірськолижні змагання, подібні бордер-кросу - кілька лижників (як правило 4-6) одночасно стартують по спеціально підготовленій трасі. Використовуються спеціальні лижі за своїми властивостями близькі до лиж для слалому-гіганта.
- Фрірайд - широкі (як правило не менше 90мм в талії) і порівняно довгі 185см - 195см) лижі для катання поза підготовленими схилів в основному в "цілині" (в глибокому пухнастому снігу) - наприклад Salomon AK Rocket.
- Олмаунтен - універсальні всерельефние (самі універсальні, для будь-яких схилів і сніжних умов - наприклад Salomon X-Scream Series, Scrambler)
- Карвінг - карвинговие (укорочені і сильно приталені) лижі для катання в основному по підготовлених трасах. Карвінгові лижі в свою чергу можуть підрозділятися на різні групи - деякі виробники і гірськолижні журнали як правило виділяють: Рейс-карв - експертні карвинговие лижі по конструкції близькі до спортивних, але мають більш виражену геометрію, ніж останні, які змушені слідувати обмеженням ФІС (підрозділяються на слалом-карв для поворотів малого радіуса і гігант-карв як правило для більш швидкісного катання); Фрікарва - карвінгові лижі зазвичай експертного рівня менш чутливі до нерівного рельєфу і володіють досить високою швидкісний стабільністю; спорткарв - лижі для широкого кола любителів.
- Фристайл (Нової школи) -трюковое катання і стрибки як у сноупарке, так і на звичайних схилах з різним ступенем підготовки), наприклад Salomon Teneighty [тенейті].
- Фристайл беккантрі (Нової школи) (або фристайл-фрірайд нової школи) трюкові стрибки на природному рельєфі фрірайду - з карнизів, скель і т.д. (Приклад - перший представник таких лиж - Salomon Pocket Rocket. [Покет рокет].
- Суперкарв (або Фан-карв, або радикальний карвінг - "карвінгові" катання, як правило без палиць, з Силіним завалом корпусу на схил. За рахунок надзвичайно глибокого бічного вирізу при катанні виникає сильна відцентрова сила. (Наприклад, Salomon Axecleaver [аксклівер] .
- Могул - спеціальні лижі для змагань по могулу (катання "по горбах") - наприклад Teneighty Mogul LAB.
- Прокатні (як правило більш міцні, з більш широкими кантами, з більш товстим шаром пластика ковзної поверхні для багаторазової циклювання, з кращим захистом зовнішнього дизайну лиж)
- Юніор - дитячі і підліткові лижі (не плутати з розумінням вікової групи юніор, прийнятим в гірськолижному спорті (ФІС) - 15-20лет, які використовують дорослі).
- скіборди (або сноублейди) - спеціальні карвінгові лижі довжиною як правило менше 1 м. Найчастіше скіборди випускаються з полегшеним кріпленням без возможносіті автоматичного спрацьовування при падінні, що дозволено міжнародними нормами безпеки за умови, що лижі коротше 1 м. Скіборди в свою чергу діляться на скіборди фріглайд (для вільного катання - карвінгу в основному по підготовлених схилах) і агресивні - ширші скіборди для стрибків і трюків.
На даний момент "класичні" лижі практично віджили свій вік. Ті, що прийшли їм на зміну лижі "карвінгової геометрії", тобто лижі з великим у порівнянні з класичними бічним радіусом, привели до значних змін в конструкції лиж і техніці катання.