• #
  • #
  • #
  • #
Категорії

Як не загубитися у виборі кріплень для сноуборда?

Кріплення на сноуборді - не найважливіший елемент в зв'язці «Ви-черевики-кріплення-дошка». Майже у всіх статтях присвячених вибору спорядження йдеться, що саме на кріпленнях можна заощадити.

Частково можемо з цим погодитися. Але економити треба теж розумно - не найважливіший, не означає неважливий.

Просто через меншу технологічнысть принципових відмінностей між моделями різних цінових категорій набагато менше. А ось працюють вони чи не більше, ніж ваша дошка, тому, вибираючи кріплення, не варто керуватися принципом найдешевшої моделі. Найчастіше такі крепи розсипаються буквально на очах. І добре, якщо це не призведе до травми.

Отже, давайте спочатку визначимося з вимогами і потребами до сноубордичних кріплень. Головне їхнє завдання - добре утримувати ваші ноги в черевиках в собі, і самим залишатися надійно прикріпленими до дошки. З цим справляються практично всі вироблені моделі. А ось подальші особливості цієї конструкції ми розглянемо докладніше.

Типи

Незважаючи на тривіальність їх основного завдання, різноманітні вимоги різних дисциплін сноубордингу привели до появи різних їх конструктивних рішень.

М'які традиційні (Soft bindings)

Найпоширеніший тип кріплень - м'які - а передусім тому, що черевик все-таки не пластиковий, і саме кріплення черевика дає змінну м'якість. Гарні універсальністю і перевірені часом. Універсальність полягає в тому, що вибір черевиків, за великим рахунком, обмежений тільки асортиментом в магазинах міста. Також ці кріплення підійдуть як для першого катання на сноуборді в вашому житті, так і для професійного застосування. Жорсткість самих кріплень варіюється від моделі до моделі, що теж плюс. Ціновий діапазон, більший ніж у інших типів - від недорогих варіантів до вельми недешевих. До мінусів можна віднести нешвидкий процес закріплення черевиків.

Кріплення "флоу" (Flow bindings)

Дуже спірні кріплення. Хтось в них просто закоханий, хтось бачить в них якийсь сурогат. Принципову відмінність від традиційних, прогрес вніс не стільки в загальну конструкцію, скільки в механіку окремих їх елементів. Тут є суцільний стреп,яки об'єднав монолітом верхній і нижній, і відкидний хайбек. З переваг, можемо виділити сталість налаштувань фіксації черевика, і відносну простоту і швидкість взування в кріплення. Об'єктивним мінусом бачимо тільки ціну і неможливість деяких налаштувань (які, втім, можуть бути критичні тільки для добре тренованих райдерів). З суб'єктивних мінусів - конструктивно менша жорсткість кріплень і неоднозначне ставлення до системи фіксації хайбеком. Підійдуть як новачкам, так і прорайдерам.

Степ-Ін (Step-In)

Цікава система кріплень, втім, популярністю на наших теренах не користується .. До плюсів можна віднести дуже швидке взування(навіть назва цього типу говорить про це - StepIn - Наступи), більш жорсткі черевики, в порівнянні з аналогічними для м'яких кріплень. (Хоча це перевага відносна і залежить від особистих уподобань). А ось мінуси у цих кріплень відчутні. З огляду на конструкцію вибір черевик дуже обмежений, і трапляється так, що під певні моделі потрібні певні черевики, тому що навіть всередині цього типу є різноманітні варіанти кріплення черевика. І до того ж, комплект дорожчий, ніж для м'яких кріплень.

Суб'єктивно, деякі вважають що в горах ці кріплення доставляють багато клопоту, тому що забився в них сніг, зледенів і не дає механізму пристебнути черевик до основи. Новачкам не рекомендовано ці кріплення, тому що жорсткість черевик не буде прощати помилок - отже вчитися буде куди важче. Треба сказати, що в даний час практично всі виробники відмовилися від step-in і розглядають ці напрямки кріплень як безперспективні.



Жорсткі

А це нащадки Step-In кріплень. Новачкам я б не рекомендував для навчання брати комплект з такими кріпленнями, тому що по-перше, вони потребують спеціальну жорстку дошку, і спеціальні жорсткі черевики (Схожі на гірськолижні черевики). А по-друге, призначені вони для досвідчених райдерів і спортсменів. Безперечними плюсами цього типу є: жорсткість і куди більша чутливість.

Мінуси: не універсальні, тому що вимагають спеціальних черевиків (але для тих кому вони призначені, навряд чи можна вважати мінусом). Ціна комплекту такого типу кріплень з черевиками, порівняна з ціною «м'якого» комплекту, хоча все одно в цілому дорожча.



Анатомія

Незважаючи на те, що раніше ми розповіли про всі відомі нам типи кріплень для сноуборда, далі розглянемо «м'які» кріплення, тому що вони найбільш поширені, і більшість питань пов'язано саме з ними. Отже, зупинимося докладніше на анатомії. Наведений приклад, всього лише схема, і зовнішній вигляд компонентів може відрізнятися від моделі до моделі.

Компоненты по номерам:

1 - База (Base);
2 - Дуга;
2.1 ** - Гвинти фіксації і настройки глибини посадки дуги;
3 - хайбек (highback);
3.1 - Гвинт фіксації верхньої стрепи і регулювання осі повороту хайбека;
4.1 - Ремінь верхньої стрепа з баклею;
4.2 - Баклі верхньої стрепи (вона ж кліпса, тріскачка);
4.3 - Зубчастий ремінь верхньої стрепи;
5.1 - Ремінь нижньої стрепи з баклею;
5.2 - бакля нижньої стрепи (вона ж кліпса, тріскачка);
5.3 - Зубчастий ремінь нижньої стрепи;
6 ** - Гвинт регулювання кута нахилу хайбека;
7 * - Передня газ-педаль (toe-ramp);
7.1 ** - Гвинти фіксації і настройки передньої газ-педалі;
8 - Кріпильний диск (так само за допомогою шкали на ньому, виставляються кути кріплень);
8.1 ** - Кріпильні гвинти диска;
9 * - Задня газ-педаль (heel-ramp);
9.1 ** - Гвинти фіксації і настройки задньої газ-педалі;

* - дана деталь може бути відсутня в певних моделях кріплень
** - дана деталь може мати трохи іншу конструкцію в залежності від моделі кріплень.



Стрепи і іх особливості

Крім конструкції кріплень в цілому, модернізації піддаються і конкретні їх елементи. Однією з найбільш свіжих вдалих розробок виробників спорядження є, вдало названий компанією Burton - Cap-Strap. Лаконічна назву, треба сказати, досить точно описує суть інновації. Класичний стреп при фіксації притискає мис черевика до бази кріплень, при цьому цей ремінець може створювати дуже неприємний точковий тиск, в тому випадку якщо його явно перетягнути. У новій інтерпретації стреп фіксує мис черевика зверху і спереду - а ось з цього випливає цілих дві переваги: мис фіксується більш розподіленим тиском в більш жорсткій частині черевика, що відповідно вирішує питання з можливим точковим тиском, і ще один момент, за рахунок спрямування застібання цієї стрепи, вона дозволяє простіше заганяти п'яту черевика на своє місце. Але, на жаль, в цій бочці меду знайшлася ложка дьогтю - а саме хвости зубчастих стреп можуть при певних кутах закантовки чіпляти за схил, до чого це може привести - хорошого точно нічого не буде. Зараз можна зустріти кріплення Flux, Burton (нагадаю що їх продукція має нестандартний диск для кріплення до дошки), Technine і Forum в яких застосовуються такі стрепи. Однак Nitro продовжила фантазувати на цю тему, і в сезоні 06/07 представила іншу ідею - класичний мисочний стреп, який може бути застебнутий під різним кутом на мисі черевика. Тобто його можна використовувати і як класичний і як подобу cap-strap.

Свого часу, компанія Flow перевернула все свій ідеєю скомбінувати мисочний і верхній ремені в один великий. У теорії, завдяки суцільному покриттю черевика ременем, тиск буде рівномірно розподілено по всій поверхні стрепи, що запобігає неприємному точковому тиску над мисом, який присутній у випадку з класичними стрепами. Але такий підхід спонукав до створення зміни в конструкції про який вже було сказано вище.

Хайбеки

Високі задники - якщо дослівно перекласти цей термін з англійської. Це приблизно 50% Вашого контакту з дошкою. Тут формула проста: вище хайбек - більше підтримка, і вище «чуттевість» вашої дошки, нижче хайбек - чутливість зменшиться. Так само на «чутливість» дошки прямопропорційно впливає жорсткість хайбека - чим вони жорсткіші, тим легше і швидше зусилля передається на задній кант. Тут є ще 2 «але». По-перше, жіночі кріплення існують не тільки завдяки дизайну для дівчат (між рядків - їх геометрія оптимізована під жіночу комплекцію і форму тіла). По-друге, низькі хайбеки годяться передусім для фрістайлу, а ось для великої швидкості вони вже не бажані.

Доречі, при покупці, зверніть увагу на те, щоб хайбеки ваших майбутніх креп були вище верхнього краю черевик. Краще на 1-2 см., і більше, не нижче. В іншому випадку ви ризикуєте провести кращу частину сезону з хворими литковими м'язами.



Матеріали

І у металу і у пластика є свої переваги і недоліки. Метал робить кріплення жорсткими, міцними і ... важкими. Думаю, навіть людина недосвідчена  в спорядженні, глянувши на конструкцію кріплень, без особливих зусиль представить, скільки вони буде важити, будь виконані повністю з металу (алюмінію зазвичай). Пластик же додає кріпленням м'якість і легкість, володіючи гарною підтримкою. Повністю пластикові кріплення можуть бути зроблені в одній формі, що дозволяє виконати базу і п'яткову дугу з одного шматка матеріалу, що збільшує загальну довговічність кріплення. Все ж пластикові компоненти можуть зламатися під сильним тиском (стосується це передусім дуги), а метал, як правило, залишається цілим. Тому, найбільш оптимальною конструкцією вважається поєднання металу і пластику - а саме пластикова база і металева дуга. У такій конструкції матеріали застосовані в тих місцях, де вони проявляють свої кращі властивості, і при цьому вага залишається невеликою.

Існує ще й відомий матеріал - карбон. У ньому поєднуються найкращі конструкційні якості металу і пластику: легкість, жорсткість, міцність і довговічність. Однак у нього є і відчутний мінус - ціна. Саме через неї застосування цього матеріалу надзвичайно обмежена, а передусім найдорожчими моделями.



Налаштування

Відразу зауважу, що не всі кріплення можуть мати перелічені нижче налаштування. А також не забувайте, що чим більш чутливі до передачі зусиль налаштування ви робите, тим менше ваша дошка буде прощати помилок в техніці.

Кути

По цій темі вже чимало написано, багато суперечок було, і думаю, ще буде. Якщо Ви новачок, то сміливо ставте на ведучій нозі від +15 до +30 градусів, на задній 0 (оптимально для початку +20/0), а перпендикулярно відцентруйте кріплення так, щоб ніс і п'ята черевика перебували на однаковій від краю відстані (але пам'ятайте, що вони не повинні звисати за дошку більш ніж на 1-2 см в кожну сторону, в іншому випадку треба поекспериментувати з кутами або висотою установки бази за допомогою спеціальних адаптерів). І починайте вчитися. В процесі розвитку ваших навичок ви самі зрозумієте, які кути потрібні саме вам. Про ширину можна сказати аналогічне, з тією лише відмінністю, що початкову стійку має сенс робити по ширині плечей або трохи ширше..

Кут нахилу хайбэку

Ось тут криється маленький граальчик для новачків. Справа в тому, що від кута нахилу хайбека дуже сильно залежить швидкість і точність передачі зусилля на задній кант. Більшість новачків катається з нульовим ухилом цього елемента кріплень, (іноді, хочу зауважити цілком вдало) при цьому втрачаючи дорогоцінні сили якраз в момент передачі зусилля на хайбек. Тому особисто моєю рекомендацією буде виставити такий кут нахилу, щоб він був на щабель більше (Якщо у Вас 4-5 ступенів регулювання) ніж кут, при якому внутрішня стінка хайбека буде паралельна заднику вашого черевика.

Але будьте обережні! Занадто великий завал не дасть вам нічого, крім дискомфорту і неприємних відчуттів у ногах. Пізніше, мірою розвитку і вдосконалення ваших навичок володіння дошкою, ви самі визначите потрібний нахил, так само як і такий параметр як осьової поворот хайбека, налаштовується виключно індивідуально.



 Газ-педаль і  п'яточна дуга

Тут все трохи простіше. Дугу і газ-педаль потрібно відрегулювати так, щоб центр черевика збігався з поздовжнім центром кріплення. Причому мисочний підйом не повинен мати зазорів між своєю верхньою поверхнею і підошвою черевика, так що краще його десь на 5-10 мм засунути до центру кріплення. А ще буде не зайвим заглянути в інструкцію до ваших кріпленнь, в якій, швидше за все, виробником будуть дані рекомендації по значенням цих параметрів в залежності від розміру черевик.

Ремені (стрепи)

Ремені теж піддаються регулюванню, але тут навряд чи щось ще можна порадити, окрім як відрегулювати їх так щоб вони щільно притискали черевик до кріплення (серед іншого, важливо наскільки щільно задник черевика притискається до хайбека в області п'яткової дуги), і при цьому вам було комфортно кататися і застібати кріплення. Знову ж, часто виробники дають свої рекомендації щодо цієї настройки в доданих брошурах.

При купівлі

Щоб уникнути проблем, спочатку необхідно придбати черевики, в яких вам буде комфортно. Отже, ви купили потрібну вам пару сноубордичних черевик, і тепер вибираєте кріплення.

Якщо ви вибрали систему жорстких або Step-In кріплень, купивши відповідні черевики, вам залишається лише підібрати модель відповідно до рівня ваших навичок, за вашим смаком і ціною.

Якщо ж ви вибрали системи м'яких класичних або Flow кріплень, то рекомендуємо для покупки кріплень захопити з собою хоча б один черевик з пари. Принципових відмінностей в конструкції кріплень одного типу немає, а вибір різних моделей і забарвлень величезний, що розширює і ускладнює вибір. Але насправді, звужувати його досить просто. Вам потрібно підібрати кріплення, які найкраще підійдуть під ваш черевик. Не забувайте, що багато виробників роблять кріплення під черевики певних марок, але в більшості випадків навіть до таких кріпленням добре підходять і черевики сторонніх виробників. Найпоширеніші розміри кріплень S, M і L. На упаковці або в інструкції є вказівка діапазону розмірів черевик, до яких підходить даний розмір кріплень.

Після того, як ви підібрали кілька відповідних моделей, надіньте черевик і по черзі встегніться в кожне кріплення. Відбір «переможця», якого ви заберете з магазину додому, проводиться за наступними критеріями: при щільно застебнутих стрепах вам повинно бути комфортно, але при цьому задник черевика повинен щільно прилягати до внутрішньої сторони хайбека, як знизу, так і зверху, черевик повинен триматися без люфтів і при цьому вам повинно бути комфортно.

Наступний момент, на який варто звернути увагу - кріпильні диски. У м'яких кріплень їх існує три види: 2х4, 4х4 і 3D. Перший вид, нині практично не зустрічається. Другий використовується практично всіма виробниками. А останній - особливість продукції компанії Burton, і підходить тільки до сноубордів цієї фірми (Теоретично існують спеціальні змінні диски для кріплень Burton, що дозволяє встановлювати їх на дошки з 4х4, але знайти їх вкрай важко).

Відповідно, при виборі тієї або іншої моделі зверніть увагу на тип кріпильного диска, від якого безпосередньо залежить можливість установки кріплень на ту чи іншу модель дошки.

Різниця в ціні, в більшості випадків, впливає на комфортабельність кріплень в цілому. Дешеві кріплення часто не мають газ-педалі, відформованих стрепів та інших«анатомічних» елементів. Чим дорожчі кріплення - тим вони комфортабельніші, легші і, часто, міцніші, жорсткіші і володіють великим набором налаштувань.
Великий внесок в ціну роблять всілякі їх особливості (кажучи простіше - «навороти»): можливість налаштування різних частин без використання інструменту; змінюване положення газ-педалі; антишок і т.п. Речі, звичайно, зручні, але якщо ви хочете заощадити - то це саме той випадок.

Важливі дрібниці

...щоб потім не було нестерпно боляче. Незважаючи на велику кількість технологій, і різних моделей, є все ж і тут своя Ахіллесова п'ята.

По-перше, для наших реалій одна з головних проблем - це зламані від перевантажень, зношеності і морозів стрепи. Часта причина поломки - на ремені наступають близько до основи монтажу, і перегинають їх в зворотному, від природного напрямку, потім застьобують і тим самим дають руйнівне навантаження на ці ремінці. Ще одна причина, це сидіння на перевернутій скользяком вгору дошці, ремені промерзають від снігу і до того ж можуть також заламуватися в неприродному напрямку. І третя характерна причина - мороз. Причому по невідомій нам причині летять в більшості випадків саме зубчасті ремені. Тому, рекомендуємо при покупці нових кріплень, відразу докуповувати один - два комплекти (2 верхніх зубчастих ременя і 2 нижніх) ременів для цих кріплень, тому що часто саме вони справжній дефіцит, хоча і коштують не так уже й дорого . Найчастіше "летять" нижні  ремені. І ще, хочемо зауважити, що у деяких виробників кріплень своя конструкція монтажу ременів - врахуйте це при покупці запасних частин.

Друге, це кліпси, або баклі, тріскачки - як їх ще називають. Ті, що на мисках, зазвичай, живуть довго і щасливо. А ось баклі верхні іноді буває виходять з ладу. Причина, в більшості випадків, проста - при застібанні креп, ремені затягують дуже сильно, (від душі!) намагаючись компенсувати м'якість черевик або кріплень. Що в свою чергу призводить до поломки несучих деталей баклі. Якщо кошти дозволяють, раджу взяти пару кліпс від верхніх ременів про запас, тому що вони теж нерідко бувають дефіцитом, особливо в поєднанні з можливою специфікою конструкції кріплень конкретного виробника.


Третє – гвинтики, що з'єднують крепи з дошкою. Нічого екстраординарного тут не відбувається, але декілька порад дамо: 1) Змастіть різьби закладних солідолом, або іншим пластичним мастилом. По трохи (краплі  3-4 буде цілком достатньо) обмажте солідол навколо різьб закладних, а залишки закладіть на дно отворів. Це убезпечить Вас від проблеми, коли гвинти або приржавіють до різьби, або прикипають. В обох випадках відкрутити їх буде вельми проблематично, а в деяких випадках просто неможливо. 2) Щоб гвинти особливого не розбовтуватися їх можна приборкати звичайним лаком для нігтів. Метод дідівський, але цілком ефективний. Завдання: нанести 1-2 краплі лаку на різьбу гвинта біля самого його капелюшка і закрутити до того як він висохне. Тільки не переборщіть з лаком, інакше можете потім не відкрутити.

Четверте. Непогано було б при собі під час катання тримати невелику викрутку, якою Ви могли б відкрутити навіть туго затягнуті гвинти. Втім як і закрутити їх теж досить міцно. І при нагоді, звичайно добре б ділитися викруткою з ближнім своїм.



В якості ще однієї поради.

1) Новачкові ми б рекомендували брати спорядження середньої жорсткості.
2) Фрістайл тяжіє до м'якості спорядження, і більшість використовує дошки, крепи, і черевики «м'якше».
3) Карвінг обожнює жорстке спорядження
4) Для фрірайду краще жорсткість трохи вище середньої. Але зауважимо, що це лише рекомендація, а не правило. Отже, остаточний вибір робити вам самим.

Увійти
Ще немає запису?Зареєструватися
Зареєструватися
Повернутись назад
ALANTUR
61057 Харьков ул. Пушкинская, 22
(098) 851-8-222 shop@alantur.ua