У разі, коли є можливість вибирати паливо (ви виїжджаєте з таким пальником за мысто поруч з будинком і не обмежені правилами перевезення легкозаймистих речовин), найкращим здається використання "калоші"(очищений бензин).
Сьогодні ми ведемо мову про такий клас пальників, які працюють як на рідкому паливі, так і на газу. Для чого такі апарати потрібні? У чому їх переваги? Розглянемо це питання коротко.
Простіше і зручніше за все готувати на газовому пальнику. Вони надійні, прості в експлуатації, мають малі габарити. Але у них є важливі мінуси:
· неможливість транспортувати газ на літаку,
· Неможливість поповнити запаси газу на маршруті в якому-небудь невеликому селі
· Істотна вартість самого газу
· Погана робота газових пальників в холодну погоду
Виникає резонне питання - а чому б не використовувати тоді просто бензинові пальники? Бензин дешевий, легко доступний навіть в глухих місцях. У бензинових пальників є свої недоліки:
· Бензинові пальники, особливо дешеві, працюють з проблемами: а періодично чистити необхідно і їх дорогих побратимів
· Бензинові пальники не можна використовувати в закритих приміщеннях, в тому числі і в наметі. Працюючий бензиновий пальник в наметі, особливо на стадії запуску, покриває кіптявою все, що знаходиться всередині
· Робота з бензиновим пальником помітно складніша, ніж з газовим. Вона пов'язана з неприємними процедурами: необхідно заливати в неї паливо (і як наслідок десь його зберігати), необхідно пальник прогрівати - "розводити" і чистити. Якщо газовий пальник "включив і забув", то за бензиновим потрібен догляд.
· Застарілі й дешеві конструкції ряду виробників є пожежонебезпечними.
В результаті, туристи, які здійснюють відносно складні походи далеко від дому, часто використовують мультипаливні пальники. При цьому сценарій їх використання такий: турист прибуває на місце старту походу, наприклад в Северобайкальськ або Кандалакшу, Каїр або Бангкок, і якщо можливо, то на місці закуповує газові балони, або навіть привозить їх з собою (якщо приїжджає поїздом). При неможливості закупити балони (немає в продажу, чи недостатньо часу), купує бензин (який є в наявності) і виходить на маршрут. Є газ? Прекрасно, готувати буде легше і приємніше. Немає газу, або він скінчився завчасно? Теж немає проблем - рідке паливо є завжди.
Чи є недоліки у мультипаливних пальників? Принципово у них є один недолік: вони коштують дорожче, ніж пальники, які не дозволяють варіювати паливо, тобто дорожче, ніж просто газові, або просто бензинові.
2. Мультипаливні пальники. Які вони бувають?
Туристичною мовою словосполучення "мультипаливний пальник" відноситься до двох видів пальників: рідкопаливних, які здатні працювати на різних видах рідкого палива (бензин, гас, дизель та інші), і пальників, які працюють як на рідкому паливі, так і на газу. Ми проводимо тестдрайв пальника Primus MFS 3288 (Швеція), який працює як на газу, так і на рідких видах палива. Можна сказати, що результати тесту частково можуть поширюватися і на пальники, що працюють на різних видах рідкого палива, наприклад на пальник 3278 VariFuel.
У чому різниця в експлуатації цих пальників, з нашої, туристської точки зору? Ви можете купити пальник, що працює на різних видах рідкого палива, коли вирушаєте в похід в такі нетрі, коли не можете бути впевненими в якості палива, а на газ не розраховуєте. Приклад: якщо ви збираєтеся зробити сходження на Ельбрус, то можете бути впевненими - ви можете взяти з собою хороший бензин. Інший приклад: ви зібралися проїхати на велосипеді по Колимському тракту з Якутська до Магадану. Яке паливо буде доступно на маршруті? 92-ий бензин? 76-й? Або десь крім дизеля, або гасу, нічого не буде? Цю проблему вирішує пальник на рідкому паливі типу 3278 VariFuel.
3. Паливо для мультипаливного пальника. Логіка вибору.
В описі пальника Primus MFS 3288 сказано, наступне.
.· Краще всього для пальника підходить так званий білий газ, або спеціалізоване паливо, яке продається в туристських магазинах спеціально для пальників. Чим воно добре? Воно відмінно горить, і не містить шкідливих для організму домішок. Крім того, це паливо "добре згоряє", майже не залишаючи кіптяви на стінках пальника. Це - добре, так як чистити пальник треба буде рідко. Які недоліки? Недолік один: навряд чи в факторії Лаборова на Ямалі, або в селищі Мургаб на Памірі ви купите це паливо, відоме також під офіційною назвою "калоша".
· Бензин автомобільний. Бензин - дуже поширене паливо. Він дуже горючий, що добре і погано одночасно, так як пари бензину вибухонебезпечні. Крім того, так як мова йде про бензин, на якому їздять машини, то в нього прийнято додавати певні домішки. Добавки ці з одного боку шкідливі для вашого здоров'я (свинець), з іншого боку дають кіптяву, від якої пальник може засмічуватися.
· Гас(керосин). Це паливо має низку переваг: добре горить (майже так само як і бензин), але при цьому не схильне вибухати. З його недоліків можна відзначити те, що він дає багато кіптяви (треба часто пальник чистити), а також те, що гас важко перевозити. Властивості гасу проникати куди завгодно, і витікати з "найзакритіших" ємностей добре відомі.
· Нарешті, солярка. Солярка гірше горить, розпалити пальник на солярці важче. Вона дає багато кіптяви. Для описуваного пальника солярка є паливом "останньої стадії": якщо вже в пальник неможливо залити інше паливо, то доводиться задовольнятися тим, що є.
Виникає також питання, а чи може пальник працювати на спирті? Відповідь виробника така: може, але це призведе до пошкодження пальника. Причина в тому, що ряд деталей пальника (ущільнювачі) не є одночасно стійкими до дії бензину і спирту. Зі зрозумілих причин ущільнювачі робляться бензостійкими. При використанні спирту, вони через деякий час вийдуть з ладу. Резюме таке: в безвихідній ситуації можна використовувати спирт, так як зіпсувати пальник може бути краще, ніж залишитися голодним під час складного походу. Але скільки разів пальник нагодує вас до того, як вийде з ладу?
Для довідки наведемо таблицю енергоємності палива в кілокалорії на кілограм ваги:
тип топлива
|
|
калорийность
|
Газ Пропан
|
|
12 000
|
Рідке паливо Primus
|
|
11 900
|
Газ Бутан
|
|
11 800
|
Бензин
|
|
10 200
|
Керосин
|
|
10 100
|
Дизельне паливо
|
|
9 800
|
Вугілля
|
|
8 400
|
Метиловий спирт
|
|
6 300
|
Дрова (сухі)
|
|
4 000
|
Про всяк випадок зазначу: на вугіллі, дровах і метиловому спирті пальник не працює.
4. Наш Тестдрайв.
Тест проходив в кілька етапів.
Перший - тест пальника з газовим балоном. Мета - отримати інформацію про те, як пальник працює на газу: як швидко закипають казанки з водою, на скільки казанків вистачає одного балона.
Другий етап - тестдрайв бензину. Спочатку ми заливаємо в ємність для палива бензин "калошу", і проводимо повний тест, включаючи визначення на скільки казанків вистачає однієї заправки. Ці дані ви зможете прийняти за орієнтир при розрахунку потрібного палива на похід. Потім ми проводимо тест з бензином, купленим на автозаправці. Тут ми вже обмежимося коротким тестом, і особливу увагу приділимо чистоті роботи пальника і утворення кіптяви.
Третій етап - тест роботи пальника на гасі, і четвертий - в хід піде дизельне паливо.
5. Результати тесту.
Що може бути простіше роботи пальника з газом? Під'єднуєш балон, повертаєш ручку регулювання потужності і підпалюєш пальник. При проведенні тесту застосовувався балон 2207 (225 грам газу Primus), півтора літровий казанок з кришкою, куди заливався один літр води кімнатної температури. Після кожного закіпяченного казанка балону давали час відпочити і трохи нагрітися. Результати тесту виявилися наступними:
На одному балоні вдалося закип'ятити 12 (майже 13) казанків води. Пальник згас, коли 13 балон стояв на вогні 8 хвилин 15 секунд. Тобто, до його закипання залишалося близько хвилини - півтори (якщо брати до уваги час, за який закипів казанок 12 - 9 хв 35 сек.). Загальний час горіння пальника на балоні 2207 склав 92 хвилини, що помітно більше, ніж очікувалося. Перший казанок скипів за 5 хвилин 50 секунд, що довше, ніж очікувалося. Ймовірно причина в тому, що наша "вода кімнатної температури" все ж досить холодна. З іншого боку, відзначимо, що в тесті балонів на балоні з масою газу 230 грам виробництва Кореї, і на пальнику MSR було закіп'ячено 11 літрових казанків і один в повному обсязі, а час горіння пальника склав 63 хвилини.
Полум'я протягом всього тесту було рівним, будь-якої гару виявлено не було, ніяких збоїв і "чхання" не спостерігалося. З недоліків можна відзначити досить гучну роботу пальника. Схоже, це пов'язано безпосередньо з універсальним ніпелем 0,35, який підходить і для газу і для бензину. Ймовірно, для бензину (див. Нижче) він підходить точніше. Ймовірно, саме це стало причиною подальшого вдосконалення конструкції пальників і поставки на них трьох видів ніпелів. У новому пальнику OmniFuel 3289 поставляється три види ніпелів: 0.28 - для "грубого палива", 0.37 - бензиновий і 0.45 - газовий.
Бензиновий тест. Бензин "Калоша" був куплений в одному з туристичних магазинів міста. У ємність для палива (мала пляшка з маркуванням 530 мл) було залито відповідно відмітці максимального рівня кількість бензину. Не можна не відзначити, що "калоша" продається в зручній прозорій упаковці, і з усіх видів палива має найменш неприємний запах. Далі за допомогою насоса ми закачали 20 качків повітря в бутель, що відповідає рекомендації виробника. Далі прогріли пальник, для чого випустили невелику кількість бензину на пальник і підпалили. Через 25 секунд пальник запрацював, полум'я було рівне, чітке, практично без кіптяви. За відчуттями, полум'я було могутніше і "міцніше", ніж при використанні газового балона. Перший казанок закипів за 6 хвилин 12 секунд. Цей результат нам не дуже сподобався, і ми знову взялися за насос. Цього разу ми зробили 60 качків. Результат: другий казанок скипів за 4 хвилини 30 секунд. Надалі, пальник працювала чітко, будь-яких збоїв не зафіксовано. Всього було закіпячено (на одній заправці) 23 літри води + ще три хвилини роботи над двадцять четвертого літром. Загальний час горіння склав: 134 хвилини 58 секунд. Потім пальник згас. Після скидання тиску і відкриття, з'ясувалося, що ємність порожня, точніше в ній не більше 10-15 грам залишків палива. Якщо час горіння пальника, кількість закип'ячених казанків і час закипання одного сильно залежать від того, на скільки сильно ви накачуєте балон, то відсутність необхідності чистити пальник після більш ніж двох годин роботи на "калоші" - хороший показник, як для пальника, так і для палива. Кілька разів пальник вимикався і розігрівалася заново, що при використанні "калоші" не становило жодних проблем: ні гару, ні кіптяви.
Автомобільний бензин. Нами був закуплений "якийсь" 92 бензин. На простій автозаправці без гучного імені. Звичайно, цей тест носить досить умовний характер, так як бензин, скрізь різний. В "узагальненій Кандалакші" вам може пощастити, і ви купите хороший бензин, або не пощастить, і бензин дістанеться вам поганий. Так щодо результатів цього тесту треба підходити не як до істини в останній інстанції, а як до деякого орієнтиру.
Отже, перше, що кинулося в очі в порівнянні з "калошею" - більш тривалий час на розігрівання. Це стало для нас несподіванкою, так як я припускав, що єдиною відмінністю буде утворення кіптяви. Копоть дійсно була, втім, незначна. Але час розігріву до стабільної роботи склав майже хвилину (проти 25-35 секунд у "калоші"). І ще близько 20 секунд спостерігалася нестабільна робота з періодичним "пихканням". Потім полум'я стабілізувалося, і пальник заробив без будь-яких видимих відмінностей від роботи на "калоші". Видимі відмінності з'являлися кожного разу, коли необхідно було виключити і включити пальник. Коли пальник вимикаєш, обов'язково треба знімати казанок! Коли догоряють залишки бензину, вони трохи коптять, і дно казанка покривається темними розводами. Нічого не вдієш: чим чистіше паливо, чим менше в ньому домішок, тим спокійніше і чистіше воно горить. Казанки закипали за ті ж 5 - 6 хвилин, що і на "калоші". Іншими словами, відмінності малопомітні, і лежать в області похибки дослідів. Всього ми тестували пальник на 92 бензині протягом 141 хвилини, в різних режимах. Пальник працював рівно. "Пихкання" для нього були характерні тільки на стадії розігрівання. По закінченню робіт в чищенні він не мав потреби.
З інших відмінностей роботи на бензині і на газу, можна назвати можливість більш тонко регулювати потужність роботи на газу.
На зміну бензиновому тесту прийшов тест на гасі(керосин). Де взяти гас в наш час? Пляшку з гасом я знайшов в першому-ліпшому будівельному магазині. Виробник - "Вершина", та ж фірма, що виготовляє бензин "Калоша". Зазначу, що в стандартну пляшку від Primus поміщається 530 мілілітрів, але ми для досвіду взяли 500. Перед зміною палива (після бензину) пальник ми "просушили", щоб залишки бензину випарувалися. Крім цього, згідно з вимогами інструкції замінили форсунку 0.35 на 0.28. Заміна форсунки - штатна процедура, що займає 1-3 хвилини в залежності від вашої вправності.
Отже, "заряджаємо" гас, нагнітаємо тиск в балоні, стравлюємо трохи гасу на пальник для того щоб його прогріти, підпалюємо і ... і переконуємося в тому, що гас досить безпечне паливо. Відразу не займається при піднесенні запальнички. Власне це і є його головна перевага перед бензином: гас менш небезпечний в плані вибухів і пожеж. Ось, гас загорівся. Навіть на око помітно, що паливо не таке як бензин. Полум'я як би повільно "облизує" пальник. Потім повертаємо важіль регулювання потужності. Пальник починає "пихать", але потім вирівнюється і видає рівне стабільне полум'я. Якби не розігрів пальника (на це пішло майже 1,5 хвилини), і якби наш пальник не потемнів трохи від гасової кіптяви, то в цей момент, визначити на якому паливі йде робота, вже неможливо. Візуальних відмінностей немає.
На гасі вдалося закип'ятити 21 літровий казанок, і ще 3 хвилини пальник працював. З урахуванням того, що було залито 500 мл, отримуємо дуже схожий результат, що і для бензинового тесту. Пояснення на поверхні: калорійність палива близька. Всього пальник на гасі пропрацював 129 хвилин 25 секунд. Найбільш помітна різниця з бензином - пальник став більш прокопченим.
Дизельне паливо. Тест для солярки має більше практичне значення. Справді, ситуація, коли турист виходить на просіку, на якій працюють трактори, або приходить на кар'єр, де їздять самоскиди, або в селище лісорубів, здається досить імовірною. При цьому заправитися соляркою буде просто, а ось бензину може і не виявитися.
Заливаємо паливо, починаємо прогрів пальника. На робочу потужність пальник вийшов через 2 хвилини 12 секунд. Якщо при роботі пальника на бензині або гасі різниці на око не видно, то полум'я від солярки трохи інше. Воно має і іншу форму, і інший відтінок. Час закипання казанків не виходив за рамки того, що зазначено для бензину. Ті самі 4 - 6 хвилин, в залежності від тиску всередині ємності (звичайно, при однаково відкритому вентилі).
Після 10 закіп'яченних казанків ми зробили перерву в роботі пальника, після чого він ... не завівся. Став працювати нестабільно, на "робочий режим" не виходив. Провели чистку - перший казанок після чистки закипів за 4 хвилини (очевидно, ми дали більше тиску в бутель). За іронією долі саме низькокалорійне паливо дозволило закип'ятити більше всього казанків, що може свідчити про те, що різниця в калорійності палива нижче похибки тесту, або те, що трохи інша структура полум'я більше припала до душі нашому казанку. Негативним моментом від роботи з соляркою став ... казанок. Він став такий же чорний, як після багаття. Всього вдалося закип'ятити 28 (!) Казанків води, і пальник пропрацювала на одній заправці 169 хвилин 20 секунд. Ось і паливо "останнього вибору"! Втім, такий результат, ймовірно, пов'язаний з тим, що риска на паливній пляшці знаходиться зовні, і досить важко залити всередину рівно стільки прозорого палива, скільки необхідно. Ймовірно в даному випадку ми залили на десяток грам більше.
6. Загальні висновки.
Виходить "дешево і сердито", з мінімумом накипу, хоча і автобензин показав себе з хорошого боку. Однак "калоша" - певний стандарт, в той час як бензин може бути поганої якості. Якщо передбачається необхідність використання пальника всередині намету, тоді, безсумнівно, треба використовувати газові балони. Вирушаючи в далекі мандри, можна питання палива не вирішувати: пальник працює "на будь-чому" на солярці, гасі. Єдиною відмінністю є утворення кіптяви, що повинно приводити до засмічення сопла і необхідності його чистити. Ну і газ, звичайно, найприємніше паливо в плані роботи з ним.
Висновок. Ніхто спочатку не припускав, що в процесі тесту, наш пальник пропрацює в цілому 11 години 6 хвилин і 32 секунди чистого часу, з яких 9 годин 34 хвилини 43 секунди на рідкому паливі. За цей час ніяких збоїв в її роботі не було, чистити довелося один раз при роботі пальника на солярці.
Обрати сучасний мультипаливний пальник можна за посиланням.