• #
Категорії

Підкорення Ельбруса

Звіт про сходження на Ельбрус. Кабардино-Балкарська Республіка. Приельбруссі, Ачкерьякольскій лавовий потік, Рудий бугор.

Група дніпрян, базовий табір яких стояв поруч з нашим табором, не поспішаючи згортається, хлопці в день нашого приходу на Рудий бугор піднялися на вершину.

29 липня 2007 року.
Погода явно погіршується, з'являється холодний вітер. У команди з Дніпра залишився перехід до Джилису, а потім недовга дорога додому. А у нас на цей день заплановані льодові заняття. З водою на горбі тяжко, тому сніданок готується довше звичайного. Прощаємося з дніпрян, одягаємо кішки, системи, виходимо на лід і приступаємо до тренування - відпрацьовуємо зарубиваніе при зриві. Укручуємо в лід льодобури, організовуємо льодову станцію - відпрацьовуємо дюльфер і підйом постраждалого за допомогою Жумар і тіблоков.

Погода стає ще гірше, йде дощ. Десь о 15 годині дня ми, трохи промоклі, повертаємося в табір, готуємо перекус і розходимося по наметах. Температура повітря різко падає, падає сніг. До вечора сніг покриває всі схили і вершини, і у нас починають з'являтися думки, що накрилося наше сходження на Ельбрус.

30 липня.
Йдемо по льоду на Притулок 4-х. З ранку сніг перестає падати, погода трохи поліпшується. Хмари розходяться, з'являються просвіти і ми наважуємося на перехід до Притулку 4-х. У швидкому темпі збираємо табір, надягаємо кішки і виходимо на лід. На початку тріщин мало, йдемо слід у слід. Потім підходимо до великій зоні тріщин, рух сповільнюється. Погода знову погіршується, йде сніг, посилюється вітер. У голові майнула одна думка: може, не варто зриватися з Рудого бугра, а варто було почекати поліпшення погоди. Через дві години після виходу з бугра підходимо до початку моренних осипів. Знімаємо кішки. Андрійович і Косилов йдуть шукати більш-менш нормальне місце підйому на осип. Погода погіршується, мете заметіль. Стає дуже холодно! Розвідка повертається, і ми починаємо підніматися на осип, перебираючи ногами все «живі» камені. Вітер так і хоче збити нас з ніг, але ми б'ємося зі стихією і перемагаємо, сховавшись за скелі. На Притулку 4-х місць під намети виявилося три, тому розчищаємо місце під четверту намет. Ставимо табір, робимо перекус і розходимося по наметах. До вечора вітер стихає, сніг припиняється. Намети покриваються кіркою льоду - легкий морозець. Вночі небо зоряне, яким віщує відмінну погоду завтра. Лягаємо спати з однією думкою в голові - завтра піднятися до скель на висоті 4546.

31 липня.
Льодові поля Ельбруса, погода покращилася. Мороз і сонце день чудовий! Сонце потихеньку починає розтавати замерзлий струмок. Готуємо сніданок, не поспішаючи збираємо табір. Ельбрус почув наші молитви, погода покращилася. О 9 годині виходимо, рухаємося по осипам Ачкерьякольского лавового потоку, набираємо висоту. Чим вище піднімаємося, тим складніше стає йти. Сонце прогріває повітря, теплішає, але ближче до обіду починають збиратися хмари. О першій годині дня підходимо до висоті 4200, на якій багато місць під намети, тут також розташувався базовий табір шведів. Зупиняємося на привал і спілкуємося зі шведами на англійській мові, вони скаржаться на погоду і кажуть, що завтра будуть штурмувати Ельбрус. Далі виходимо на крутий льодовик, одягаємо кішки, і за два з половиною години піднімаємося до висоти 4546, тут і буде наш базовий табір. Завтра планується сходження на Східну вершину Ельбрусу (5621). Місць під намети бракує, доводиться розчищати додаткове місце, це йде на користь, адже робота на такій висоті сприяє гарній акліматизації.

Рухаємося по лаві в напрямку висоти 4546

Ставимо табір, надійно закріплюємо намети і викладаємо камінням заслони від вітру. Через дві години проведених на такій висоті починає з'являтися загальмованість і біль в голові. Я замислююся над тим, чи варто завтра йти на вершину чи ні! Але все ж налаштовую себе на завтрашнє сходження, готую теплий одяг і упаковую в штормову куртку необхідні речі. Вечеря робимо раніше, ніж звичайно, кожен розповідає оточуючим про свій самопочуттям, ділиться думками з приводу майбутнього сходження. Вдається відправити смс з Діміного телефону в Донецьк, дивно, але на такій висоті є зв'язок, напевно, тому що селище Терскол в прямої видимості, а в селищі встановлені вишки Мегафона, МТС і Білайн. Розходимося по наметах і намагаємося заснути, завтра чекає важкий день!

1 серпня!
Підйом в 3 ранку, виходимо з наметів, мороз, небо зоряне. Робимо гарячий перекус, одягаємося, одягаємо кішки. У таборі залишається Ігор Гулий, йому всю ніч було погано, мабуть організм не акліматизувався. Виходимо о 4:40. Двадцять хвилин йдемо з ліхтарями, а о 5 годині починає світати, ліхтарі вимикаємо. Спочатку підйом йде по крижаному дзеркала, потім виходимо на осип. Знімаємо кішки, і продовжуємо рух по осипи. Сонце піднімається все вище, стає тепліше. Вид на ГКХ при підйомі на Ельбрус.

Йдеться важко, робимо часті привали. На черговому переході плохеет Дімі. Зупиняємося на привал, для Діми він як «манна небесна». Настає момент, коли необхідно прийняти рішення, або йти далі, або, поки табір в зоні видимості, спускатися вниз. Димон - боєць, збирається з силами і приймає рішення йти далі, а Серьога Косилов як підживлення організму дає якусь таблетку, нібито повинна допомогти. Продовжуємо підйом, тримаємо ритм. Через півгодини Дімі стає легше, все зітхають з полегшенням. Проходимо по осипи кратер і йдемо вправо на льодовик. Далі піднімаємося по крутому льодовикового зльоту до безіменних скель. На скелях нас наздоганяють шведи, ми пропускаємо їх вперед «пробивати» дорогу до вершини. Висота відчувається все більше, але в цілому стан групи задовільний. Від безіменних скель за дві години піднімаємося до скель Фрешфільда (5595). Від них, далеко, на краю білого плато, видніється невеликий конус - Східна вершина Ельбрусу!

Настає ейфорія, ми майже дійшли до вершини. Робимо необхідний привал, «а серце готове до вершини бігти з грудей». На скелях з'являється вітер. Від скель за годину заходимо на Вершину! УРА! Відчуття описати неможливо, мені було дуже радісно і приємно, що я зміг це зробити, особливо з огляду на минулорічну невдачу. На вершині фотографуємося на пам'ять, у всіх на обличчях радісні посмішки! На вершині знаходимося близько години, але пора спускатися, і ми не поспішаючи починаємо спуск.

Доходимо до скель Фрешфільда і я різко починаю відчувати нудоту. Не тільки у мене, а й у багатьох інших членів нашої команди починають з'являтися симптоми гірської хвороби. Треба спускатися і втрачати висоту, тоді стане легше. Від скель спускаємося спочатку щільною групою, а потім група розтягується. Я йду у відрив і втративши значну висоту, відчуваю, як легшає й нудота проходить. Чекаю на камені інших, доїдаю залишився з перекусу «натс»! Далі ми довгою вервечкою спускаємося в наш базовий табір, де нас чекає відпочинок і наш відважний лагерщік - Ігор Гулий. Першим заходить в табір Андрійович, потім я, далі Серьога Косилов. За Серьогою - Оля, яка втомленим голосом сказала мені, що зараз я бачу перед собою похідний варіант Олі! За Олею спускається Леха, ну а потім в табір підтягуються і всі інші. Ну, а останнім спускається Діма, який проявив сьогодні силу волі і характер. Ми сідаємо на камені, не поспішаючи знімаємо з себе купу теплих речей, і емоційно обговорюємо сьогоднішнє сходження. Спасибі Ельбрусу за те, що пустив нас на вершину! Ельбрус зблизив нас усіх ще більше, дав зрозуміти, що «суєта міст» - це не проблема, а всього лише формальність! Прощай Ельбрус, йдемо вниз!

Стежка, що веде на Східну вершину Ельбрусу, пробита нами і шведами, добре видно!

2-4 серпня.
За ці 3 дні ми спустилися до Ірікчат, а потім, пройшовши красиву долину, спустилися в селище Ельбрус. У ці дні ми більше відпочивали і відновлювали сили, готуючись до наступного етапу нашого походу.