• #
  • #
  • #
  • #
Категорії

Затонулі кораблі Чорного моря

XX століття подарувало світу захоплення дайвінгом. Підводні занурення стали масово доступні любителям незвичних пригод.

Останнім часом стає модним екстремальний дайвінг: рек-дайвінг (занурення на затонулі об'єкти) і Кейв-дайвінг (прогулянки по підводним печерам). До об'єктів рек-дайвінгу (англійське слово wreck - крах), перш за все, відносяться затонулі під час катастроф і воєн кораблі. А також, літаки, автомобілі та навіть поїзда, з тих чи інших причин опинилися на морському дні.

Сьогодні у всьому світі підйом вантажів і скарбів із затонулих об'єктів, без спеціального на те дозволу, заборонений. Рек-дайвінг цє ризиковані підводні екскурсії. Багато цікавих "Реків" знаходяться в територіальних водах нашої країни. Всілякі затонулі об'єкти зберігають води Чорного моря і річки в Криму: кораблі, літаки і підводні човни. Багато з них лежать в безпосередній досяжності для дайверів. Так, в районі Фороса на глибині 25-30 метрів можна побачити грецький амфоровоз і російський військовий корабель початку XX століття.

Затонулі об'єкти можна умовно розділити на кілька груп залежно від глибини і рівня складності занурень. Перша група - до глибин 15 м. До неї відноситься безліч суден, які розбилися і затонули біля берега, наприклад, англійський парофрегат часів Першої оборони Севастополя, що лежить в гирлі річки Кача на глибині 6 м, і радянське військове судно "Ураллес", яке затонуло на глибині 14 м під Євпаторією. Друга група - 15-30 м. На цій глибині можна побачити такі кораблі, як німецький мисливець за підводними човнами UJ-102 (22м), румунське військове судно "Santa Fe" (23м), судно "Волго-Дон" (30м). Третя група - 30-50 м. Це найбільш складний рівень. Занурення вимагають спеціальної підготовки, наприклад, за програмою TecDeep - PADI. Основні об'єкти цього рівня: підводний човен М-12 серії, що лежить на глибині 43 м на траверсі Лукулла, пароплав "Цесаревич Олексій" (50 м) у Тарханкутського маяка, болгарське військове судно "Варна" (50 м) в Каламітській затоці.


Батіліман

Затонулий перед Великою Вітчизняною війною суховантаж (загальною довжиною близько 130 метрів), іноді помилково називають грецьким виновозом, лежить на глибинах від 6 до 17 метрів. Дайвери знайдуть достатньо добре збережені фрагменти кормової і середній частині корабля (протяжністю понад 70 метрів). Можна сфотографуватися на лопастях гребного гвинта, проникнути у внутрішні порожнини судна.

Мис Херсонес

Підводним продовженням мису є величезна підводна коса, що йде на кілька сот метрів у море. На дні - цікавий ступінчастий рельєф, велика кількість старовинних і сучасних якорів, трапляються керамічні вироби - свідки морських катастроф минулих століть. Глибини від 20 до 40 метрів. Підводні течії достатньо сильні, тому рекомендується тільки для досвідчених дайверів.

Шайтан

Назва місця говорить сама за себе. Тут, у стрімких скель, на вершині яких розташована Генуезька фортеця, знайшов вічний притулок не один корабель. Тому і все дно густо всіяне металевими деталями шхун. Так так густо, що навіть компас відмовляється працювати. Глибини від 6 до 13 метрів.

Вхід в Балаклавску бухту

Балаклавська бухта - одна з найспокійніших і тихих під час осінніх і зимових штормів. Однак, увійти в бухту під час шторму нелегко. Тому за часів вітрильного флоту багато з суден, що намагалися сховатися в ній в негоду, гинули у найближчих до входу скель. Така доля спіткала і відомий англійський корабель "Принц", який перевозив за переказами грошову винагороду англійським солдатам. Тому підводники крім споглядання красивих підводних пейзажів мають шанс знайти на пам'ять якийсь раритет. Часто зустрічаються гарматні ядра, кераміка. Тут же знаходиться підводна печера, на глибині понад 20 метрів лежить гармата.

Мраморна балка

Тут в радянські часи на глибинах 40 - 80 метрів знаходилося стрільбище для підводних човнів. На глибини, доступні аквалангістам, потрапляли невдало випущені торпеди і уламки розбитих мішеней. При зануренні на затоплений навчальними ракетами підводний човен, що лежить на семиметровій глибині, треба довго вичікувати, коли під водою більш-менш - розвидниться. До того ж, там часто бувають сильні течії. У бік Південного берега Криму швидко наростають глибини. Тривалі занурення - без декомпресії або проведення повторного занурення за один вихід - тут неможливі. Плюс - низька температура води на дні. Крім того, інші затонулі судна, виявлені в околицях, - сучасніші і ніякого історичного інтересу не представляють.

Бухта Ласпі

Грецький виновоз, викинутий на скелі в 30-х роках нинішнього століття. Лежить на глибині від 8 до 18 м. Збереглася кормова частина. Корпус суттєво зруйнований, так як використовувався в якості мішені при навчальних стрільбах.

Мис Тарханкут. Транспортне судно "Волга-Дон".

 Колишній радянський канонірскький човен "Червона Молдова" ( "Ельпідіфор № 423"), побудований в 1917-1929 рр. З 1929 по 1941 р судно для транспортування марганцевої руди "Волга-Дон". Захоплено німцями в 1941 р в Маріуполі. Реконструйовано для транспортування військових вантажів і десанту). 25 листопада 1943 р конвой у складі судна "Wolga-Don", в охороні румунських канонірських човнів "Stihi" і "Dumitrescu", а також тральщика R-205 і мисливців за підводними човнами UJ- 2301 і UJ- 2309 слідував на Севастополь. На борту "Wolga-Don" знаходилося 325 т. вантажу "Люфтваффе". О 19 год. 07 хв. радянський підводний човен Л-6 (командир капітан- лейтенант Б.В. Гремяко) атакував його чотирма торпедами з дистанції 3 кабельтових. Загинуло 5 людей. Екіпаж знятий кораблями охорони. Але судно залишилося на плаву. Був заведений буксир з канлодки "Dumitrescu", але посилення хвиль і вітру не дали до кінця здійснити буксирування. Не дійшовши до берега близько 3 миль, "Wolga-Don" затонув з усім вантажем на борту. З німецьких же даних випливає, що було пошкоджено транспортне судно "Wolgа-Don", яке отримало потрапляння однієї торпеди в корму і втратило хід в 20 милях на південний захід від м. Тарханкут. Глибина до 30 м. На сьогоднішній день - це найбільше і практично неушкоджене судно на доступній для дайвінгу глибині. Судно лежить на рівному кілі, кормова частина відсутня, трюмні люки відкриті. В трюмах залишки вантажу - касети з авіабомбами. У побутових приміщеннях надбудови під шаром мулу осколки посуду і т.п. Кілька гармат були підняті Севастопольською фірмою, зараз продані в музей. У носовому трюмі видно вантажну машину (кермо з неї вже зникло, але в цілому стан непоганий) і мотоцикл. Мотоцикл сильно замулений. Поруч з бортом лежить частина вантажу. Знайдена підшивка газети 1943 року і кілька тарілок, супниця з ручками у вигляді голови лева. Піднесення корабля над грунтом 6-8 м. Течія на глибині 3-4 м, видимість для Чорного моря просто відмінна.

Увійти
Ще немає запису?Зареєструватися
Зареєструватися
Повернутись назад
ALANTUR
61057 Харьков ул. Пушкинская, 22
(098) 851-8-222 shop@alantur.ua